sábado, 7 de mayo de 2011

Preparem les entrevistes

Tinc l’oportunitat, la setmana que vé, d’assistir a una entrevista amb la mare, la tutora i la mestra d’educació especial, d’un dels alumnes d’educació especial del cicle mitjà. Però abans de poder facilitar un assessorament sobre estratègies d’ensenyament, metodologies, suports, etc. més concretes, haig de parlar amb algun membre de l’equip directiu (directora, que és la meva tutora, o la cap d’estudis) per recollir informació sobre el Context: el centre escolar, i amb la tutora i mestra d’educació especial sobre l’Aula en concret.
Referent al Centre escolar: crec que és important saber els aspectes institucionals de la resposta educativa. És a dir, la concepció de l’atenció a la diversitat, política de distribució d’espais i temps, concepció de la figura de la MEE, formació del professorat...
I els aspectes referits a l’Aula:
- Anàlisi de la pràctica educativa: aspectes metodològics (com es presenten i tracten les tasques que es realitzen) estratègies, ajuts, suports.
- Actuacions actuals que s’estan realitzant amb el nen: si segueix un ACI, suport MEE, atenció logopèdica, agrupaments flexibles, serveis externs...
- Anàlisi de les característiques de l’aula: aspectes físics de l’aula (entorn atractiu, alfabetitzador...)
- Anàlisi de les característiques del grup-classe i les de l’aula d’educació especial: relació nen-mestra, nen-companya/es (concepció de l’error i tractament de la dificultat del llenguatge i el raonament matemàtic en els diferents agrupaments, competitivitat, cooperació...


Arribats a aquest punt de la intervenció he recordat que tinc la mateixa sensació de quan vaig estar fent l’assignatura de Diagnòstic en Educació, però amb una diferència molt gran: ara és real!
M’està anant molt bé per preparar i per poder anar fent el treball d’ajudes tornar a consultar la bibliografia recomanada i la que vam anar recopilant durant tot el treball d’aquesta assignatura amb les companyes. Alguns exemples serien:

-Alonso Tapia, J. ( 2000). Mòdul 1. Avaluació i diagnòstic psicopedagògics: concepte, context i procés. Diagnòstic en Educació. Universitat Oberta de Catalunya. Barcelona.
-Alonso Tapia, J. ( 2000). Mòdul 2. Avaluació curricular i avaluació psicopedagògica. Diagnòstic en Educació. Universitat Oberta de Catalunya. Barcelona.
-Monton, M.J- y Redó, M. ( 1997). La evaluación psicopedagógica: fases, procedimientos y utilización. En C. Monereo e I. Solé (Coords), El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructiva. Madrid: Alianza.
-Coll, C. (2001) Constructivismo y educación: la concepción constructivista de la enseñanza y el aprendizaje. A C. Coll., J. Palacios i A. Marchesi. (Comps.). Desarrollo psicológico y educación. 2. Psicología de la educación escolar (pp. 157-186). Madrid: Alianza.

No hay comentarios:

Publicar un comentario