domingo, 3 de abril de 2011

Què es pretén?

La intervenció que duré a terme incidirà en l’alumnat que presenta necessitats educatives especials del centre on actualment estic. És un CAEP, situat al barri de Sants-Hostafrancs de Barcelona que comprèn les etapes d’Educació Infantil i d’Educació Primària, però la meva tasca recaurà en els cicles mitjà i superior. És d’una sola línia i el 97% de l’alumnat és immigrant procedent sobretot de països d’Amèrica Llatina, nord d’Àfrica, de la Xina i del Pakistan. La majoria d’aquests alumnes nouvinguts han estat poc escolaritzats al seu país i altres vénen sense escolaritzar. Vull saber com es treballa en una aula d’Educació Especial i en una d’Acollida. El meu objectiu és conèixer més de prop els alumnes amb dificultats, ja sigui per una enfermetat, una dificultat d’aprenentatge, o per una precària o inexistent escolarització com he comentat més amunt; ajudar a interpretar què els passa i, com millorar les seves necessitats, quines estratègies i recursos s’utilitzen, etc. elaborant material didàctic, preparant activitats, col•laborant en la realització dels Plans Individualitzats... S’han de tenir molt clars els objectius que pretenem amb aquest tipus d’alumnat per saber on estan i què els hem d’oferir per avançar. Fins on poden arribar?; i aconseguir el que ens proposem. Aquestes vivències i coneixements em serviran per enriquir-me a nivell personal i professional. És evident que és un tema de gran embergadura i considerant la limitació de les hores que aquest primer Pràcticum té i les orientacions de la tutora externa, he pensat que seria millor limitar la intervenció als següents aspectes: • Fer un breu estudi descriptiu de la diversitat al centre i de com és atesa en aquests moments, amb especial atenció als grups que l’any que vé aniran a l’Institut. • Aprofundir en les fonamentacions teòriques en les que es sustenten el disseny dels materials i les estratègies a fer servir. • Fer un petit estudi del material existent (autors, editorials, dossiers...) que vagi en el sentit del projecte per tal de poder utilitzar-lo i/o adaptar-lo. Penso que això pot fer possible un treball cooperatiu amb les persones implicades/responsables d’aquests grups, cosa que sempre és enriquidora. • Dissenyar materials i/o estratègies per treballar els continguts apresos durant les sessions. • I si és possible, poder aplicar-los en una situació real de classe i fer-ne una primera avaluació per determinar les febleses o fortaleses que puguin tenir i fer-ne les correccions oportunes. Per tant un dels objectius d’aquest Pràcticum I també és la recopilació de materials i recursos didàctics sobre l’avaluació. Hem de tenir present el que diuen Mauri, Monereo i Badia, a la introducció dels materials d’aula del Pràcticum, “considerarem la mediació psicopedagògica com un procés de col•laboració entre professionals de l’educació per a l’elaboració i selecció dels ajuts educatius necessaris i adequats per a aconseguir els objectius educatius. El psicopedagog no actúa sol en aquesta tasca sinó conjuntament amb altres professionals, els docents i els que pertanyen a altres serveis, creant zones de col•laboració conjunta de desenvolupament i prestació d’ajuts ajustats a les necessitats educatives que es desenvolupen en cada context”. Per això m’inspiraré en el caràcter mediat, social i col•laborativo-constructiu que el model d’orientació i intervenció col•laboratiu dóna a tota intervenció psicopedagògica; tot i que en un primer moment, en el pre-projecte, vaig començar per situar la idea dins del marc conceptual que ens dona el model constructivista de l’ensenyament-aprenentatge.

No hay comentarios:

Publicar un comentario