martes, 15 de diciembre de 2009

4.Comentaris i valoracions de les Pac


Bona nit a tots,

La Webquest que vaig realitzar amb l’Andrés i la Pilar anava dirigida a alumnes de 4 d’E.S.O.

http://phpwebquest.org/newphp/webquest/soporte_tablon_w.php?id_actividad=1008&id_pagina=1

Ens vam centrar en aquesta franja perquè en aquestes edats ja tenen un esperit crític i una certa capacitat de raonament. Es tracten temes relacionats amb la interculturalitat ja que partint de la situació en la qual actualment conviuen diferents cultures dins les aules es fa necessari, quasi obligatori incloure dins el currículum aquest aspecte. Alguns dels objectius que perseguiem van ser:
-valorar i respectar la diferència cultural i la igualtat de drets i oportunitats entre cultures.
- comprendre el valor del diàleg, la cooperació, la solidaritat i el respecte als drets humans com a valors bàsics per a una ciutadania democràtica.
- assumir amb responsabilitat els deures i exercir els drets respecte als altres.
- resoldre els conflictes pacíficament rebutjant la violència, els prejudicis i estereotips de qualsevol tipus.
- gaudir de l’aprenentatge d’una manera diferent, d’un nou recurs per treballar la Interculturalitat.

El reconeixement efectiu d’un marc socio-intercultural, en una societat democràtica, es pot aconseguir a través de l’ús crític de mitjans de comunicació com són les Webquests, en el procés d’ensenyament-aprenentatge. L’aprofitament d’aquests recursos tecnològics en tots els àmbits educatius es converteix en una excel•lent oportunitat per interpretar una realitat cultural amb tota la seva complexitat. És un repte per l’educació la consolidació d’uns valors que afavoreixin la construcció d’una ciutadania intercultural. És indiscutible que les Webquests en sí mateixes, junt amb el seu potencial informatiu han de contemplar-se com a suggerents recursos didàctics per desenvolupar l’acció educativa de la interculturalitat. Per aconseguir aquesta millora en l’aprenentatge intercultural és necessari haver fet un treball previ: reflexionar sobre la pròpia identitat i els valors que la determinen.

Les Webquests, és cert que són una experiència innovadora i, per tant, recent en el nostre país que tracta d’utilitzar Internet com un recurs didàctic en Educació. Precisament, a causa de la novetat del recurs no es posseeix encara un nodrit catàleg, però com a professionals de l’educació hem de saber escollir aquell que millor s’ajusti a les nostres intencions de treball i defensar-lo com un altre recurs que podem incloure dins l’aula. Hem de pensar al cap i a la fi que el creador de cada una d’elles, en el moment de desenvolupar-la ja té al cap un propòsit pedagògic sobre el qual s’acomoda l’activitat. Sota el meu punt de vista no es tracta per tant de que la Webquest es converteixi en una espècie de joc on-line, esporàdica i desprovista de qualsevol connexió amb el currículum sinó tot el contrari; i és tasca del professional saber reflexionar i valorar d’una manera crítica si el material serveix o no per treballar segons els continguts i finalitats que prèviament s’ha marcat. Després de realitzar aquesta tasca de valoració i seguiment de la segona i tercera Pac crec que són molt importants els aspectes metodològics que hi ha al darrera. El treballar amb aquest tipus de recurs implica: treball en equip, la interacció i participació de tots, responsabilitat individual i de grup, familiarització amb els recursos on-line, organitzar la informació per categories i el desenvolupament d’habilitats socials. Sobretot m’ha fet reflexionar i revalorar en gran mesura el text escrit i la destresa mental i operativa en els procediments de tractament de la informació, el fet de que converteix a alumnes i educadors en processadors i creadors d’informació desenvolupant activitats col•laboratives d’ensenyament-aprenentatge. I com a futur psicopedagogs crec que és una molt bona eina per treballar trencant els límits de l’aula tradicional i per treballar en situacions en que les desigualtats poden ser molt evidents.

No hay comentarios:

Publicar un comentario