sábado, 3 de diciembre de 2011

Test del psicopedagog

Llegint, buscant i documentant-me ja per preparar l’imminent debat que d’aquí uns dies farem, he trobat un document molt interessant sobre unes Jornades de Foment de la Investigació promulgudes per la Universitat Jaume I, on el tema central precisament era debatre i analitzar el perfil professional del psicopedagog/a.
L’he estat llegint per sobre i he trobat un test senzill que es pot realitzar ràpidament on es demana la teva opinió que més s’ajustaria al treball del psicopedagog/a. No hi ha una resposta correcta i una d’incorrecte o pots estar d’acord en més d’una resposta... simplement és per curiositat, reflexionar, posar-te a la pell i veure què és el que faries i què creu cadascú. Si més no és entretingut. Us animo a fer-lo!!

1.- Quina és la funció prioritària d’un psicopedagog?
Prevenir, investigar, formar
Diagnosticar, avaluar, detectar
Assessorar, col•laborar, dinamitzar
2.- Un mestre té una aula amb un 60% de xiquets immigrants i et demana ajuda per atendre eixa diversitat, què li aconsellaries?
Li aconsellaria que intente que els grups culturals minoritaris s’adapten a la nostra cultura.
Li aconsellaria que done veu a les altres cultures, però prioritzant la nostra.
Li aconsellaria que reconega el valor de totes les cultures, donant oportunitat de participar a totes.
3.- Quina d’aquestes afirmacions penses que hem de perseguir?
Reconèixer el valor de la diversitat cultural.
Absorció de les diferents cultures en una societat més homogènia.
Crear una cultura comú amb aportacions de tots els grups ètnics.
4.- Amb qui prefereixes col•laborar per a aconseguir informació del xiquet/a?
Amb tots els docents que tenen contacte directe amb el xiquet/a.
Amb altres professionals (logopeda, SPEs, pediatra...).
Amb els tutors.
5.- Et demanen assessorament sobre què fer amb un xiquet/a de 5é Primària nouvingut d’origen romanès. Quina d’aquestes tres afirmacions seria la teua prioritat d’actuació?
Aprenentatge de la llengua a l’aula de compensatòria per a què s’incorpore el
més ràpid possible al a. ritme ordinari del grup classe.
Que puga participar, ajudat d’un company traductor, en algunes activitats del grup classe.
Fer els primers dies d’estada, amb ajuda d’un company traductor, activitats de
benvinguda (amb aportacions també seues), prioritzant la inclusió socialització d’aquest alumne.
6.- Quina és la font d’informació més important per a fer l’avaluació?
La que procedeix d’altres professionals.
La que procedeix de l’anàlisi dels resultats del programa.
La que procedeix dels resultats de l’entrevista.
7.- El centre on estàs treballant vol realitzar la Setmana de Participació, i et demanen assessorament. Com l’enfocaries?
Tradicions típiques de Castelló per tal que els foranis ho puguen conèixer (Magdalena, romeria, llegenda i mitologia...).
Fer una setmana de les cultures, on tots els països que tenim a l’escola es puguen veure representats, ajudats pels pares/mares.
Fer una setmana de participació per a totes les comunitats que tenim a l’escola, amb associacions externes que ens ajuden (gitanos→Associació Gitana;immigrants→Associacions, ONG’s; síndrome Down→Associació Síndrome Down), participant tots els membres de la Comunitat Educativa en aquest projecte com (participació activa).
8.- Uns pares/mares et demanen ajuda per a resoldre una qüestió: no saben on matricular el seu xiquet/a amb retard mental moderat. Quina opció aconsellaries:
Centre específic.
Aula enclau (d’Educació Especial) dins d’ un centre ordinari.
Centre ordinari.
9.- En quina d’aquestes afirmacions estàs més d’acord?
La institució escolar no pot solucionar els problemes socials dels seus alumnes
Als alumnes amb nivell socioeconòmic baix s’ha d’adaptar el currículum segons les circumstàncies
L’escola ha d’afavorir el canvi social
10.- Per a què diagnostiques prioritàriament?
Per a obtindre informació personal d’un subjecte.
Normalment no diagnostique.
Per a obtindre informació per a l’elaboració d’un programa.
11.- Quina seria la teva resposta a la diversitat?
Integrar a l’alumne diferent al grup dominant tot acceptant les seves peculiaritats.
Propiciar interaccions enriquidores entre tots els alumnes
No existeix tal diversitat.
12.- Què és més efectiu per a planificar una intervenció?
Obtindre informació d’una entrevista.
Utilitzar la informació prèvia per a desenvolupar un programa.
Obtindre informació d’altres professionals
13.- Quina seria la ubicació més adequada per als xiquets/s que arriben per primera vegada al centre.
Aula d’acollida.
Aula PASE centrada en l’aprenentatge de la llengua d’acollida.
Aula ordinària.
14.- La teua pràctica educativa, va adreçada principalment a....
Xiquets amb n.e.e.
Tots els xiquets.
Alumnat nouvingut.
15.- Amb quins d’aquests agents et sols coordinar més?
Amb els diferents professionals de l’ajuda (logopeda, PT, Pediatra...).
Amb els pares, el xiquet/a o tutor.
Amb tota la comunitat educativa.
16.- Els programes d’intervenció del meu centre sobre atenció a la diversitat s’adrecen, prioritàriament a:
Millorar les relacions entre els alumnes de l’aula.
Adaptar-se al model dominant dels alumnes de l’aula.
Integrar els grups minoritaris al grup dominant.
17.- Treballes en un centre ordinari de Castelló, on hi ha un 35% de xiquets nouvinguts. Quina seria la teua línea d’actuació?
Iniciar el programa d’intervenció a nivell de centre “Apropem l’escola al barri”.
Assessorar als tutors per a millorar el procés d’ensenyament- aprenentatge.
Intervindre especialment en els xicotets grups on es detecten problemes.
18.- A l’hora d’intervindre en una aula amb alumnes immigrants procedents de diverses cultures, què suposa per a tu, aquesta diversitat?
Una realitat rica i dinàmica que reconeix positivament el valor democràtic de la diversitat cultural i el mestissatge i enriquiment cultural.
Una amenaça per mantenir la cultura dominant del nostre país.
Un manteniment de la coexistència i equilibri entre les cultures minoritàries, eradicant els estereotips i actituds racistes i oferint el millor de la cultura dominant i la igualtat dels drets per a tots.
19.- En la resolució de conflictes, la millor intervenció seria:
Sessions individuals i/o en xicotet grup per a resoldre problemes específics.
Activitats en gran grup per resoldre problemes generals.
Mediació entre iguals per resoldre dificultats.
20.- En general, es donen més situacions violentes en una aula diversa culturalment?
Sí. La presència d’alumnes d’altres països és una font de conflictes.
No, perquè les relacions interculturals suposen una font d’enriquiment.
No, sempre que s’adapten a les normes socials.
21.- En la teua tasca diària, realitzes una contínua investigació que repercuteix en la teua pròpia acció?
No, la nostra tasca abraça aspectes més importants.
Si, però amb la col•laboració d’altres especialistes.
Si, implicant a tota la comunitat educativa.
22.- Els documents normatius del teu centre (P.E.C., P.C.C...) responen a la diversitat de tots els alumnes?
Poden adaptar-se per a la gran majoria.
Només són adaptables per als que “van bé”.
Poden adaptar-se per a tots, incloent els alumnes amb necessitats més
específiques.
23.- La diversitat afavoreix la innovació educativa?
Sí, l’afavoreix.
No la afavoreix, sinó que la dificulta.
L’afavoreix, sempre que es prioritze el model dominant.
24.- Consideres que una de les tasques del psicopedagog és formar ...
Al xiquet/a i a la família
Al xiquet/a i als companys especialistes.
A la comunitat educativa.
25.- Quina proposta trobes més adient per a un xiquet immigrant de 15 anys amb mancança d’interès i motivació que ha vingut nou a un institut?
Activitats grupals relacionades amb el coneixement del seu país.
Activitats fora de l’aula, per motivar-lo.
Activitats grupals relacionades amb la nostra cultura per conèixer-la millor.
26.- Assenyala la resposta més adient....
Els centres específics d’Educació Especial són els espais més adequats per a certs xiquets/es.
Hem d’anar més enllà i propiciar l’escolarització en aules d’educació especial en els centres ordinaris
La millor resposta són les aules ordinàries amb els suports necessaris, encara que el grau de deficiència siga molt alt.

No hay comentarios:

Publicar un comentario